Thursday, February 4, 2010

Didiklah anakmu!!!

Assalammualaikum wbt buat sume....

hari ni ummi nak titipkan sikit penawar hati ummi dan penyejuk mata kami...ummi tenang dgn adanya kamu disisi kami, dikala pelbagai mehnah menjelma, dikaulah selalu menenangkan hati ummi, hilang semua kepenatan, hilang semua masalah, terima kasih Ya Allah atas nikmat kurniaanMu ini...
Kali ni ummi nak buat perkongsian sikit buat peringatan pd diri....Pernah xdengar pepatah "Melentur buluh biarlah dari rebungnya"?, pernah xterfikir apa yg yg kita dedahkan pd anak sewaktu mereka kecil akan menjadi tabiat mereka apabila mereka besar kelak?...sume 2 ada dlm hadith2 yg rasulullah SAW titipkan buat panduan kita sume dlm mendidik anak...so, kat sini ummi nk titipkan cara mendidik anak mengikut cara ulama' salafus soleh....

Saidina Ali bin Abi Talib ada berkata : " Sayangi dan layanilah anak sampai usianya tujuh tahun, kemudian didiklah anakmu selama tujuh tahun dan pada tujuh tahun ketiga, suruhlah anakmu untuk ikut membantu urusan keluargamu"
Hukama' berpesan : " Bersegeralah dlm mendidik anak sblm kesibukan melalaikanmu, kerana sesungguhnya apabila anakmu telah berumur dewasa dan berakal ( tetapi tidak terdidik) maka dia akan menyibukkanmu (menyusahkan) hatimu dgn keburukan"



Pendidikan anak dari kelahiran hingga usia 7 tahun:

1. Anak2 kecil perlu diperdengarkan dan diajar mengucapkan kalimah "Lailahaillallah" atau sekurang2nya kalimah Allah. Mudah-mudahan sepanjang hayatnya, itulah kalimah terawal dan terakhir baginya.

Saidatina Aishah RA berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :" Sesiapa mendidik anak sejak kecil sampai dia pandai mengucapkan 'Lailahaillallah', maka dia tidak akan dihisap lagi pada hari kiamat kelak"
2. Didiklah anak apabila dia telah mumayiz. Tanda seorang anak itu telah mumayiz ialah tahu membezakan antara tangan kanan dan kiri.
Nabi SAW bersabda :" Menuntut ilmu semasa kecilnya, laksana melukis diatas batu."

3. Bermain dengan anak dgn permainan yang meransang minda anak.

Sabda Nabi SAW :" Kegiatan anak semasa kecilnya akan menambah akalnya di waktu dia besar."

4. Mengajarnya solat.

Dari Abdullah bin Habib bahawa Rasulullah SAW bersabda :" Apabila anak telah mulai boleh membezakan antara tangan kanan dan kirinya, maka suruhlah ia untuk melaksanakan solat."

Tujuan akhir didikan pada peringkat pertama ini adalah agar anak2 tahu, sedar dan yakin bahawa mereka benar2 disayangi oleh ibu dan bapa. Ikatan kasih mesra itu penting kerana dlm tempoh 7 thn berikutnya adalah jangka masa utk dipenuhi dgn pembelajaran dan pendidikan. Semasa dlm proses pembelajaran, kadangkala peraturan dan arahan serta kawalan disiplin adalah suatu yg perlu. Maka segala teguran, suruhan, larangan dan hukuman yg dikenakan akan mudah diterima kerana yakin ibu bapa sayangkan mereka bukan benci.

Nota buat ummi:

Jangan leka dlm mendidik anak yg ada ; aishah humaira' dan anak2 yg bakal dilahirkan kelak, anak itu anugerah Allah, walau sibuk menuntut ilmu, bekerja dan berjuang (yeke??), anak jangan dilupa...semoga diri ini terus tabah membawa kesemua tanggungjawab ini bersama2...

salam sayang,

ummuhumaira'


0 comments: